Het aannemen van de juiste werknemer is één van de belangrijkste taken in een bedrijf. Het kan erg moeilijk zijn om iemand te vinden die perfect in je team past en die bijdraagt aan de groei van je bedrijf. Wanneer je een vacature opent, kun je honderden sollicitaties ontvangen. Hoe bepaal je dan de juiste kandidaat voor een bepaalde functie in je bedrijf? Het eerste dat je moet doen is het filteren van cv’s om zo kandidaten te vinden die aan je eisen voldoen. Vervolgens kun je hen uitnodigen voor een gesprek. Nadat je de juiste kandidaten hebt gevonden, moet je een employment screening uitvoeren om hun achtergrond te controleren voordat je overgaat tot contractondertekening. Hier zijn verschillende tips om de juiste werknemers te vinden voor jouw bedrijf.
Filter de cv's van de sollicitanten
De eerste stap van het wervingsproces is het uitfilteren van sollicitanten die niet aan je functie-eisen voldoen. Dit kun je doen door op vaardigheid gebaseerde sleutelwoorden te zoeken of op zinnen uit de functieomschrijving die overeenkomen met de inhoud van hun cv. Dit zal je zoekopdracht beperken tot kandidaten die relevante ervaring en vaardigheden hebben voor de functie.
Bereid goed gestructureerde interview vragen voor
Het voorbereiden van goed gestructureerde vragen helpt je bij het bepalen van de juiste kandidaat. Het is belangrijk dat je weet welk type kandidaat je zoekt voordat je interviews afneemt. Zo kun je ze in elke fase van het selectieproces goed beoordelen en evalueren. Het interview helpt je te begrijpen hoe de kandidaat is als persoon, hoe goed hij is in zijn werk en of hij al dan niet geschikt is voor de functie. Zo krijg je een beter idee of hij de verantwoordelijkheden van de functie aankan. Zo kun je gemakkelijker zijn potentieel als werknemer inschatten.
Test de kandidaten
Voordat je iemand aanneemt, moet je ervoor zorgen dat zijn vaardigheden overeenkomen met wat je van de kandidaat verlangt om de baan met succes te kunnen uitoefenen. Geef ze indien mogelijk opdrachten die verband houden met hun toekomstige functie, zodat je kunt zien hoe goed ze presteren onder druk en of ze zich snel kunnen aanpassen. Wanneer je de vaardigheden van een kandidaat test, moet je ervoor zorgen dat zijn vaardigheden overeenkomen met wat er op zijn cv staat. Zo niet, dan is de kandidaat mogelijk niet geschikt. Door te testen kun je ook zien hoe ze reageren onder druk en op verschillende soorten verantwoordelijkheden.
Werkgelegenheid screenen
Het arbeidsonderzoek is een belangrijke stap in het wervingsproces. Het is belangrijk om te controleren of alle kandidaten voldoen aan de wettelijke vereisten, de juiste certificeringen en licenties hebben en geen strafrechtelijke aanklachten of veroordelingen hebben. Je kunt kandidaten ook screenen op basis van hun ervaringsniveau en kwalificaties om er zeker van te zijn dat ze geschikt zijn voor de functie. Indien nodig kun je een derde partij zoals Signum Interfocus inhuren om een achtergrondonderzoek op de kandidaten uit te voeren. Er zijn verschillende soorten arbeidsonderzoeken. Je kunt bijvoorbeeld een digitaal achtergrondonderzoek uitvoeren. Vervolgens is het ook noodzakelijk om contact op te nemen met de referenties, om de waarheid van de informatie die zij in het cv verstrekken te verifiëren. Het is ook belangrijk om een strafrechtelijk antecedentenonderzoek uit te voeren.