De reactie van de consument op merkcampagnes is de laatste jaren drastisch veranderd. Consumenten zijn op zoek naar authentieke merken die een realistische weergave geven van hun identiteit, normen en waarden, producten en diensten. Merkauthenticiteit is belangrijker dan ooit voor het huidige publiek en consumenten kopen niet langer alleen producten - ze kopen merken met een boodschap waarin ze geloven. Kortom, in de huidige cultuur is geloofwaardigheid in marketing cruciaal voor het succes van een merk. Maar wat moet je precies doen om authenticiteit in je marketinginspanningen te beoefenen? In deze blogpost beantwoorden enkele essentiële vragen over het belang van authenticiteit in marketing.
Het belang van het verduidelijken van de bedrijfswaarden
Een publiek die authenticiteit hoog in het vaandel heeft staan, vind het belangrijk om te weten wat voor delen een merk op het oog heeft om sociale waarde te vergroten. Een groot deel van merkauthenticiteit is dan ook uit het uitdragen van je waarden en je doelen. Om dit met succes te doen, moet je beginnen om eerst duidelijk te zijn over waar jouw bedrijf voor staat en vervolgens jouw marketinginspanningen daarop afstemmen.
Met andere woorden, het eerste wat ondernemers moeten begrijpen is het 'waarom' van hun product of bedrijf. Hierbij is het van vitaal belang om een authentiek en verkoopbaar antwoord te geven op de redenen waarom hun bedrijf bestaansrecht heeft en waarom het belangrijk is. Hoewel er veel bedrijven zijn die proberen voor te stellen wat zij denken dat authentiek is, is het essentieel om datgeen te staven en aan te kunnen tonen met de juiste bedrijfspraktijken.
Is jouw bedrijf op zoek naar energiebesparende oplossingen om de energierekening te verlagen en duurzaamheidspraktijken te bevorderen? Bij Controlin.com vind je het juiste advies en support om de juiste maatregelen voor jouw onderneming te nemen!
De merkstem authentiek en geloofwaardig maken
Door de merkstem authentieker te maken heb je een van de belangrijkste sleutels tot marketing in handen. Authenticiteit overbrengen is een strategie die je kunt gebruiken om betrokken te blijven bij jouw publiek, door je te blijven richten op het gelijkmatig omgaan met je volgers en die band zoveel mogelijk te personaliseren.
Wees recht door zee met jouw doelgroep, over wie u bent en waar je voor staat, en blijf ze laten zien wat je te zeggen hebt. Praat niet op hen neer of gebruik en vermijd het gebruik van teveel jargon waardoor zij niet volledig aan het gesprek kunnen deelnemen. Geef ze in plaats daarvan het gevoel dat ze praten met een vertrouwde vriend die hen echt kent.
Wees transparant
Transparantie in jouw marketinginspanningen is het ultieme teken van betrouwbaarheid. Wees transparant en consistent met jouw marketinginspanningen, of het nu gaat om buitenreclame via JCDecaux of een sociale marketingcampagne op verschillende digitale platform. Mensen laten weten hoe je zaken doet en hoe je jouw producten maakt op verschillende marketingoutlets, creëert geloofwaardigheid voor jouw merk, wat de verkoop en loyaliteit kan stimuleren.